Gräddsås!

Jag testade nyss göra gräddsås på en ny fond, tyckte Coops kalvfond smakade lite märkligt, lite för tam. Så jag köpte Bong oxfond med rödvin, blev gudomligt gott!

Smält runt 1 msk margarin i en kastrull och strö sedan över 1 msk mjöl (tillsätt mer mjöl ifall du vill ha en lite tjockare sås) rör om så att inte en enda klump existerar! Häll sedan på fond, jag brukar ha i ganska mycket fond för jag gillar mycket smak. Men 1 msk motsvarar en buljongtärning. Jag rekommenderar mjölk eller grädde som vätska, har aldrig testat vatten men kan bli lite blaskigt kan jag tänka mig. Mängden vätska är också varierande, men jag hällde i först lite grädde sen lite vatten, lät det koka upp och smaka av sen hade jag i mer grädde om jag ville ha mindre smak eller vatten om den bara blev för tjock. Grädden gör såsen rätt tjock!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0